Головна » 2017 » Липень » 19 » Психологічні ефекти
12:42
Психологічні ефекти

Життя людини дуже багатогранне. Кожна людина володіє тільки притаманними їй унікальними рисами і якостями, внутрішнім світом, душевною організацією і специфічними властивостями психіки.

Люди щодня спілкуються з іншими людьми, взаємодіють з суспільством, займаються будь-якою діяльністю, виконують певні функції і досягають результатів. Нерідко, спостерігаючи за процесом життєдіяльності, можна помітити в житті людини і суспільства деякі закономірності – соціально-психологічні феномени, які характеризують особливості взаємин людей між собою.

Але що таке психологічні ефекти і яке відображення вони знайшли в житті людини і суспільства? Психологічні ефекти або, ліпше сказати, соціально-психологічні ефекти є стабільними і легко виявляються закономірностями, що характеризують міжособистісні відносини людей в соціумі і розкривають особливості процесів, які відображають параметри їхнього спілкування та взаємодії. Простіше кажучи, психологічні ефекти – це часто повторювані явища, що виникають під час взаємодії людини з суспільством.

Ефект плацебо. Взагалі терміном «плацебо» називають яку-небудь речовину, що не володіє лікувальними властивостями, але використовується під назвою ліків. Цілющий ефект, викликаний цією речовиною, пов’язаний з вірою пацієнта в те, що він приймає не «пустушку», а справжні ліки.

У психології ефект плацебо являє собою прекрасний приклад того, як те, що ми говоримо людям, впливає на їх сприйняття. Адже ефект плацебо засновано на навіюванні. Людині просто повідомляють, що якийсь препарат має певний вплив, і вона починає цього впливу очікувати. У підсумку, в результаті навіювання, відбувається і очікуваний ефект.

Перевірити, наскільки наведена інформація відповідає дійсності, ви можете на власному досвіді.

Найпростіший приклад: напевно у когось з ваших рідних чи друзів час від часу виникає головний біль, дискомфортні відчуття в шлунку або що-небудь подібне. Коли трапиться недуга, скажіть людині, що через хвилину принесете ліки – розчинену у воді таблетку. Нехай людина почекає. Відійдіть куди-небудь, налийте в стакан води і потягніть час, роблячи вигляд, що додаєте в воду ліки. Потім дайте людині випити цю воду, ще раз нагадавши, що ліки дуже гарні і зовсім скоро стан її нормалізується. Імовірність того, що через невеликий проміжок часу цій людині стане легше, становить 80%, незважаючи на те, що людина випила тільки склянку звичайної води.

Ефект Веблена. Ефект Веблена – це необґрунтований з економічної точки зору підвищений попит на товари високої цінової категорії. Причому, чим вище піднімається ціна, тим вище на товари попит. Даний ефект характерний, в основному, для товарів, які недоступні більшості людей через свою високу ціну, яка, в свою чергу, підкреслює соціальне становище власників таких речей.

Ефект Веблена характерний, головним чином, для людей, які цінують статус товарів, прихильні якоїсь конкретної марки або бренду. Іноді цьому ефекту піддаються люди, що переходять на щабель вище по соціальних сходах (кар’єрне зростання, більш престижне місце роботи тощо).

Також ефект Веблена – це показник того, що в психіці схильних до нього людей домінують мотиви прагнення до розкоші і престижу.

Наочно побачити вплив ефекту Веблена на психіку людини ви можете, просто звернувши увагу на оточуючих. Найбільше він діє на молодь. Сьогодні існує величезна кількість різних брендів, торгових марок фірм і в кожної з них є своя армія шанувальників. Зверніть увагу на те, що купують молоді хлопці та дівчата: взуття та одяг, абсолютно просте на вигляд, але коштує досить дорого. Або телефони, які стоять багато тисяч, хоча більш дешевих аналогів їм існує безліч. І, як правило, чим дорожче будуть новинки, тим більше людей захочуть їх придбати. Але тут нічого не поробиш, адже це вплив моди. До того ж у наш час, на жаль, широко поширена помилка: чим дорожче речі у людини і чим їх більше, тим більш значуща її персона. Хороша порада батькам: виховуйте у своїх дітях здорове відношення до матеріальних цінностей.

Ефект Зейгарник. Ефект Зейгарник – психологічний феномен, який полягає в тому, що людина схильна більше запам’ятовувати раптово перервані заняття і завдання, ніж ті, які встигли завершити.

Дані про цей ефект були отримані дослідним шляхом: проводилося кілька експериментів, учасниками яких були школярі та студенти. Під час цих експериментів піддослідні закінчували одні завдання і переривали виконання інших. По закінченню експериментів підбивалися підсумки, в результаті котрих завжди більше запам’ятовувалися незавершені завдання, ніж завершені.

Ефект Зейгарник ви можете випробувати навіть на собі. Візьміться за виконання якого-небудь не дуже простого для вас завдання і доведіть справу до кінця. Зробіть невелику паузу. Потім візьміть листок і ручку і запишіть всі деталі процесу виконання. Після цього виберіть для себе інше завдання. Доведіть його готовність до половини і припиніть виконання. Після аналогічної паузи запишіть всі деталі процесу. Ви помітите, що те, що ви закінчити не встигли, відтворюється в пам’яті набагато легше і виразніше, ніж те, що ви закінчили. Такий, так би мовити, прийом дуже практично використовувати для контролю виконання будь-яких завдань і підвищення ефективності. Якщо ви стомилися, роблячи щось, зробіть паузу, відпочиньте. Після ви зможете продовжити з новими силами, в точності пам’ятаючи всі деталі того, що робили.

Холодне читання. Холодним читанням називають певну сукупність прийомів, що використовуються екстрасенсами, медіумами, ворожками, ілюзіоністами і т.д. Холодне читання використовується для того, щоб створити враження, що застосовуючий його знає про іншу людину багато інформації, незважаючи на дуже коротке знайомство. І практикуючий дійсно здатний багато чого дізнатися.

Робиться це за допомогою аналізу фізичних даних людини: статі, віку, стилю одягу, расової, релігійної та сексуальної приналежності, місця народження, рівня освіти та інших даних. В основному практикуючі використовують здогадки: якщо висловлене припущення знаходить вербальне або не вербальне підтвердження, то триває «промацування» людини в тому ж напрямку. Якщо ж підтвердження немає, то здогадки відкидаються і знаходяться інші. Умілі практики холодного зчитування іноді мають сильний вплив на людину.

Яскравий приклад холодного зчитування – це гадання на вулиці. Безліч людей потрапляли в такі ситуації, коли на вулиці підходить людина і каже, що може поворожити, передбачити майбутнє, зняти пристріт, пороблене і т.п. Лише на хвильку затримавшись, людина, до якої звернулися, починає вислуховувати від зовсім сторонньої людини деталі своєї біографії, опис якихось моментів свого життя, особистих подій та іншого.

Людина дивується, починає відчувати своєрідний трепет і благоговіння перед «магом». Нерідко «читці» використовують свої навички холодного читання з метою обману та здирництва. Тому якщо раптом незнайома людина починає дивувати вас своїми «магічними» здібностями, не піддавайтеся на провокації і пам’ятайте, що, швидше за все, ця людина дуже хороший психолог і «читає» вас, як відкриту книгу, а вся ця «магія» – лише відточений навик. Будьте пильні.

Ефект Пігмаліона. Ефект Пігмаліона або ефект Розенталя – це унікальний психологічний феномен, який полягає в тому, що людина, яка переконана у достовірності будь-якої інформації, підсвідомо поводиться таким чином, щоб ця інформація підтвердилася.

Ефект Пігмаліона, до речі, часто отримує підтвердження у перевірці паранормальних явищ: прихильники переконуються в тому, що ці явища є, а противники – в тому, що їх немає.

Ефект Пігмаліона дуже ефективний у застосуванні. Ви можете випробувати це, наприклад, на своїй дитині, яка повинна найближчим часом потрапити в нове оточення (новий клас, школу, спортивну секцію тощо). Як правило, багато дітей відчувають дискомфорт від того, що їм належить спілкуватися з незнайомими людьми, думають про те, як їх сприймуть, бояться не сподобатися і т.д.

Скажіть дитині, що ви вже спілкувалися з такими людьми, з якими йому доведеться зустрітися, і вони налаштовані щодо нього дуже доброзичливо, позитивно, дружелюбно, і розраховують на таке ж ставлення у відповідь. Опинившись в новому оточенні, але будучи налаштованим на позитивний лад, ваша дитина буде мимоволі поводитися, розраховуючи на те, що ви йому говорили. А це, в свою чергу, буде реалізовувати ваше пророцтво. У підсумку, велика ймовірність того, що відносини в новому колективі будуть приємними і доставлять задоволення і вашій дитині і тим, хто буде з ним спілкуватися.

Ефект Барнума або ефект Форер. Ефект Барнума (він же ефект Форер або ефект суб’єктивного підтвердження) – ще один унікальний феномен, сенс якого полягає в тому, що люди вірять опису їх особистості, створені, на їхню думку, саме для них, але насправді мають узагальнений характер і можуть бути застосовані відносно і інших людей.

Ефект Барнума, поряд з холодним читанням, розглянутим нами вище, нерідко застосовується різними шахраями, які позиціонують себе як астрологи, хіроманти, медіуми. Робиться це ними з метою обману.

У нашому повсякденному житті ми можемо побачити безліч підтверджень ефекту Барнума. Так, наприклад, ви можете помітити, що багато людей вірять у достовірність гороскопів, астрологічних прогнозів, описів їх особистості в різних тестах і т.д. Спробуйте написати узагальнену характеристику кільком своїм колегам по роботі (всім одну і ту ж), використовуючи найзагальніший опис якостей особистості, і дайте їм почитати, сказавши, що кожна характеристика для кожного з них написана індивідуально.

Більшість людей погодиться з цим описом «себе». Так що, якщо хтось раптом говорить вам про вас багато цікавих речей, подумайте про те, що це, найімовірніше, лише набір загальних фраз, і на вас намагаються чинити вплив. Самі ж ви можете використовувати такий прийом, щоб розташовувати до себе людей, налагоджувати довірчі відносини, викликати певні емоції і реакції. Але пам’ятайте, що зловживати цим не варто.

Ефект аудиторії. Ефектом аудиторії називають вплив, який чиниться на діяльність людини присутністю інших людей. Цей вплив може бути як позитивним, так і негативним. Завдяки численним дослідженням було відмічено, що якщо людина виконує легку і знайому йому роботу, то присутність інших людей покращує його результати, тому стимулює виникнення правильних реакцій. Якщо ж робота складна і мало знайома, то присутність інших людей результати погіршують, стимулюючи неправильні реакції.

Ви можете помітити дію цього ефекту в своєму повсякденному житті, просто звертаючи увагу на себе і оточуючих. Спортсмени часто показують кращі результати, якщо знають, що за ними спостерігають глядачі. Працівники, що зіштовхуються з новим видом діяльності, здійснюють більше помилок, якщо на них дивляться інші люди (начальство, колеги).

Подібні аналогії можна привести із сфери життя. За допомогою даного ефекту можна навчитися впливати на людей і результати їх діяльності, просто спостерігаючи або НЕ спостерігаючи за ними. Таким же чином ви можете впливати і на свою особисту ефективність.

Ефект послідовності. Вплив ефекту послідовності проявляється в тому, що люди можуть різним чином реагувати на одні й ті ж умови, якщо міняти послідовність виконання завдань. Якщо, наприклад, в ході якого-небудь експерименту, дослідник змінює порядок його складових, то і адаптація випробуваного до цього експерименту буде проходити гірше або краще. З цієї причини в психології вченими прийнято проводити багато досліджень за одною найбільш ефективною схемою.

У житті людей ефект послідовності часто впливає на їх діяльність. Продуктивність співробітників організації може підвищитися або понизитися, залежно від того, як побудовано розпорядок їх дня. Різні заходи, що проводяться на роботі начальством, можуть призвести до передчасного стомлення або, навпаки, сплеску активності працівників.

Спортсмен, що тренується за певною програмою, зможе підвищити свою результативність, якщо буде варіювати складові процесу тренування. Батьки можуть впливати на емоційний і фізичний стан своїх дітей протягом дня, склавши індивідуальний розпорядок дня або розробивши свій унікальний підхід до процесу виховання. Педагоги можуть поліпшити успішність учнів за рахунок зміни навчального процесу в плані перестановки окремих його складових і т.д.

Ефект Хоторна. Ефект Хоторна – це феномен, що виявляється в тому, що усвідомлення людиною своєї участі в якому-небудь експерименті призводить до спотвореного, в основному, кращого результату. Людина, яка приймає участь в експерименті і знаючий про це, починає діяти більш ефективно, зосередженіше і більш старанно, ніж у звичайних умовах. Потреба людини у відчутті своєї причетності до якоїсь особливої експериментальної» групи викликає зміну поведінки і, відповідно, впливає на результати її діяльності. Ефектом Хоторна також часто називають явище, в якому будь-яка інновація призводить до поліпшення результатів, тому вона викликає у людей ентузіазм.

За допомогою ефекту Хоторна можна вплинути на успішність учнів або продуктивність праці працівників в організації. Варіантів може бути декілька.

По-перше, можна повідомити людям, що проводиться якийсь важливий експеримент, на підставі результатів якого будуть зроблені поліпшення в даній області.

По-друге, можна просто ввести в процес діяльності якесь нововведення, внаслідок чого люди будуть виконувати свої функції з великим інтересом, ніж зазвичай. Але є й інша сторона цього питання: часто експерименти проводяться з метою отримання даних, які найбільш відповідають дійсності. У цьому випадку обізнаність людей про проведення цього експерименту спотворює дію на результат. Щоб уникнути цього потрібно зробити так, щоб учасники експерименту не знали про нього, або не були інформовані про те, що конкретно буде встановлюватися в ході дослідження.

Ефект Фокса. Ефект доктора Фокса полягає в тому, що виразність і імпресивність людини, що надає інформацію, може бути для сприймання набагато важливіша, ніж сама інформація, яку вона підносить. Талант оповідача може завуалювати собою погану якість вигаданого, марність і беззмістовність інформації.

Переглядів: 1567 | Додав: vikanakon | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar